Dykdator

Lite kul här nu på förmiddagen. Det har pipit några dagar i min lägenhet och jag har försökt ta reda på var det kommer ifrån och i morse hitta jag det. Det var min dykdator!! Har inte använt den på något år! (Har mest gjort kurs-dyk de senaste gångerna så har inte blivit så djupt och då brukar jag inte använda datorn)

Tänkte passa på och förklara vad dykare har dykdatorn till:

En dykdator mäter tid och djup vid ett dyk. Vid ett särskilt djup mäter datorn tiden för hur länge man kan vara nere innan man måste simma upp till ytan. Ju djupare man är ju kortare tid. Datorn säger till när det är dags att ta sig upp genom att pipa.

Det är också viktigt att inte ta sig upp för snabbt, om man gör det säger datorn ifrån. Om man har varit nere på stora djup t.ex. 20 meters djup är det viktigt att göra ett så kallat säkerhetsstopp på 5 meters djup på några minuter. Det är för att frigöra kväve som stannat kvar i kroppen vid djupa dyk. (Kvävet finns i luften vi andas) Dykdatorn startar automatiskt detta säkerhetsstopp när den mäter 5 meter och räknar ner tiden tills man får ta sig upp helt till ytan. Så den är en väldigt väsentlig del i utrustningen!

Den mäter annat också som temperatur, den registrerar hela dyket, om man har varit nere på djupt vatten så får man inte heller flyga på ett visst antal timmar och detta säger datorn också till om och mycket mer!

/Anso


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0