Rescue Diver

I helgen skulle jag varit figurant (en statist) på en Rescue Diver-kurs men jag var tyvärr sjuk. Rescue Diver är ungefär som det låter. På denna kurs får man lära sig olika tekniker för lösa olika problem eller rent av en nödsituation som kan uppstå när man dyker. Även till denna kurs måste man ha ett EFR-certifikat, kolla tidigare inlägg: http://divemasters.blogg.se/2011/may/efr.html

Ju mer kunskap man har om dykning och olika situationer man kan stöta på desto mer medveten och tryggare blir man som dykare. Detta är några delar kursen innehåller:

  • Självräddning och stress
  • Syrgasterapi
  • Första hjälpen
  • Ledning av en räddningsaktion
  • Problem med utrustning
  • Procedurer för räddning och assistans
  • Panikdrabbad dykare
  • Problem under vattnet
  • Saknad dykare
  • Scenarioträning

Här kommer lite bilder på ISCENSATTA övningar från en tidigare Rescue Diver-kurs jag var figurant på:
 



Ger syrgas till en dykare







/Anso


Kommentarer
Postat av: Katrin

Jag och Alex deltog i Rescue Diver-kursen i helgen, och det var en riktigt rolig kurs! Rekommenderas verkligen till alla dykare!

2011-05-18 @ 22:09:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0