Utrustningens vikt!

God morgon!

Om man inte vore förkyld med halsont så skulle jag gått iväg å tränat imorse men får bli en annan dag =) Träning är en fördel när man dyker iaf om man dyker med torrdräkt. Det är en hel del vikt man ska bära på, självklart blir att lättare i vattnet men du ska först få på dig all utrustning och tar dig ner dit :P
                                     
                                                                      
                   

Flaskan (beroende på storlek)                    Västen väger inte så mycket,                

väger runt 20 kg. Den sitter fäst                 1-3 kg. Västen är kopplad till                

med remmar på västen.                              flaskan med en slang så att 
                                                                            
                                                                 den går att fyllas med lyft           
 



                                                               
Regulatorn väger inte heller                          Torrdräkten väger runt 7 kg och                               

så mycket, max 1 kg. Det är                         är kopplad till flaskan via regulatorn
                                                                                               
den som kopplar ihop hela                            och kan fyllas med luft.
                                                                                                                   
paketet och tillför alla delar

med luft.

                                 






Viktbältet väger ju olika beroende på

hur mycket vikt du behöver för att sjunka

ner. Torrdräkten är gjort i ett material som 

flyter så beroende på ens egen vikt och dräkten

så får man justera vikterna. Jag behöver mellan 

12-14 kg för att kunna sjunka ner. Allt sitter inte på

bältet då skulle jag få riktig ryggont, utan jag fördelar

vikterna på bältet och fickor i väst och dräkt.



Totalt blir det över 40 kg att bära på, det är en liten person :P Men som sagt allt blir lättare i vattnet och i svenska vatten är det skönt att dyka med torrdräkt (uppenbart!).

När man dyker med våtdräkt är allt mycket lättare. Då tar man bort vikt för torrdräkt (våtdräkt väger knappt 1 kg beroende på modell) och sedan behöver man inte alls lika mycket vikter. När jag dyker har jag max 4 kg på mig.

/Anso


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0